3+1 indok miért jelezz vissza az álláskeresőknek

Miért fontos a visszajelzés, amikor meghirdetsz egy állást? Miért ne hagyd bizonytalanságban az álláskeresőt, akkor is, ha már betöltöttétek mással a pozíciót? Cikkünkben összegyűjtöttünk pár fontos szempontot, ami segíthet dönteni, miért érdemes időt szánni a visszajelzésre akkor is, ha erre egyáltalán nincs időd vagy, vagy még – akár a befutó jelöltek miatt is - húzódik a döntés.

A KKV szektorra a leginkább jellemző, hogy nincs kialakított HR-es munkakör, így sokszor csak azokra a jelöltekre korlátozódik a párbeszéd, akik „továbbmennek”, és elmarad azokkal, akik „kiesnek”, de leginkább azokkal, akik „kispadosak”, akikkel akkor számolunk majd, ha a kiválasztott valamiért visszamondja az állást, az ajánlatot.


1. A visszajelzés már a CV megérkezésekor kezdődik

A visszajelzésnek az álláshirdetésre küldött önéletrajz megérkezésekor kellene megtörténni. Ez az első lépés, amivel megerősíted a jelentkezőnek, hogy megkaptad az önéletrajzát és áttekintést követően, amennyiben alkalmas lehet a pozícióra, felveszed vele a kapcsolatot. Gondolj a pályázó helyzetébe, időt szánt az önéletrajza összeállítására, elküldte a jelentkezését az állásra és csak vár...ha nem kap visszaigazoló levelet abban sem lehet biztos, hogy megérkezett a levele, így teljes bizonytalanságban él, hogy vajon mikor csörög a telefonja.


Lehet, hogy százával érkeznek hozzád az önéletrajzok 1-1 álláshirdetésre, de egy visszaigazoló automata üzenetet még egy gmail fiókban is be lehet állítani, amiben elég annyit megírnod, ha 2 héten belül nem keresed, akkor sajnos nem került kiválasztásra az önéletrajza. Oké sablonos szöveg, de mégis több mint a semmi.

Ebben az esetben az álláskereső tudni fogja mire számítson és nem úgy könyvel el magában: Na még egy cég, aki semmibe veszi a jelölteket és csak az önéletrajzokat gyűjti.


2. Rendszerezd a jelölteket

A visszajelzés elmaradásának leggyakoribb okai ismerősek lehetnek: kapacitáshiány, rengeteg önéletrajz és az automatizált rendszer hiánya. Az önéletrajzok első átszűrése és az esélyes jelöltek CV-jének kigyűjtése viszonylag gyorsan megoldható, így elég, ha egy ügyfélkezelő rendszerben vagy egy Excel táblázatba felviszed a jelöltekre vonatkozó legfontosabb információkat és rögzíted, hogy kivel mit beszéltél meg: időpont találkozóra, bérigény, egyéb fontos infók stb. Ezzel a módszerrel, ha mindent időben feljegyzel, akkor nyomon tudod követni kivel, mi lett megbeszélve, hol tart a folyamat. Érdemes azokat a jelentkezőket is felvinni a rendszerbe, akiknél nem minden elvárás egyezik meg a pozícióval, mert lehet, épp azok között fogod megtalálni a megfelelőt.


3. Ne félj visszajelzést adni

Előszűrted az önéletrajzokat és elkezdtél időpontokat egyeztetni a jelöltekkel, akik vagy eljönnek, vagy nem. De nézzük a dolgok jó oldalát, amikor már túl vagytok az első vagy második körös fordulókon. Eljön a találkozóra, a pozíció betöltéséhez minden jól indul: végzettség, szakmai tapasztalat, még esetleg a bérigénye is megfelelő, ha ezt az álláshirdetésben kérted írja bele a jelentkezéskor…. de érzed, valami nem stimmel, hiszen előfordulhat, hogy a személyisége nem tudna beilleszkedni a csapatba vagy a munkakört nem látná el jól hosszabb távon különböző okokból kifolyólag. Az interjú végén abban maradtok, hogy hamarosan jelentkezel, de ha profi akarsz lenni, add oda a névjegykártyád és kérd meg, ha pár napon belül nem jelzel írjon egy emailt. A toborzási folyamatok és az új kolléga munkába állásának ideje között akár 2-3 hónap is eltelhet. Akármennyire is elfoglalt vagy, a jelölt megérdemli a tájékoztatást akkor is, ha pozitív vagy negatív az eredmény. Senki nem szeret a másik emberrel rossz híreket közölni, de a biztos lezárás még mindig jobb, mint a bizonytalanságban tartás és a várakozás.


+1 ok: Építsd a márkádat visszajelzéssel

A jelölt szemében Te képviseled a céget és bárhogy is záródik a folyamat, hatással lehet a vállalat megítélésére. A negatív tapasztalatok sokkal gyorsabban terjednek el a köztudatban, de ha megfelelő módon tájékoztatod, és pozitív tapasztalatokat szerez a cégről, akkor a jó hírt viszi tovább és másoknak is fogja ajánlani a céget, erősítve a jó hírnevét.


Bódogh Gabriella /Építőguruk tulajdonosa

24 views0 comments