A mozgalommal párbeszédet indítunk el a munkavállalók és a munkáltatók között

Purkald Krisztinával, a HR KOPÓ Tanácsadó Csoport CEO-jával és szolgáltatásvezetőjével beszélgettünk az IT Realitás Mozgalomról.

Kérlek, mesélj egy kicsit magadról, mivel foglalkoztál a HR KOPÓ előtt?

Vállalkozásfejlesztéssel 2008 óta foglalkozom, először pályázatíróként, aztán pályázatkezelőként dolgoztam. A HR-be 2012-ben szerelmesedtem bele, konkrétan egy IT-cégnél indult el a HR-es karrierem. Az iSAFE Informatikai Zrt. a takarékszövetkezetek hálózat-üzemeltetésével foglalkozott, úgyhogy én HR-esként Cisco-mérnökök, rendszermérnökök, hálózatüzemeltető supporterek között szocializálódtam. Mindez közel másfél évtizede, huszonévesen igazán nagy kihívás volt. Azóta pedig a kereskedelmi szektorban, a bankszektorban, a szolgáltatószektorban és a vagyonvédelmi szektorban is dolgoztam – nagyjából az elmúlt hét évben, HR-vezető szinten. A kkv-szektorban töltött idő alatt fakadt a HR KOPÓ ötlete, mert azt tapasztaltam, hogy HR-esként mindennel is kell foglalkozni és mindenhez is kell érteni. Ezért kolléganőmmel úgy döntöttünk, hogy létrehozunk egy olyan csapatot, ami a cégvezetőket, illetve a HR-eseket segíti abban, hogy sokkal jobban tudjanak működni. A ValVi Magazin ennek az összefoglaló vetülete, hogy meg tudjuk mutatni, mennyire jó emberek, mennyire jó márkák, mennyire jó koncepciók működnek a kkv-szektorban, melyekről alig hallani. Úgyhogy, mi belevágtunk. Ez a magazin a kkv-nak a kkv-ról szól.


Mesélnél egy kicsit az IT Realitás Mozgalomról?

Az IT Realitás Mozgalom azért indult el, mert kolléganőmmel együtt hat-hét éve azt figyeljük, hogy az informatikusokat a világ ufóként kezeli. Nem értik őket, nem érzik őket, nem tudják, hogy szólítsák meg őket, és sajnos sokszor még a munkáltatók sem túl sok megértéssel próbálják kezelni ezt a remek szürkeállományt. Nagyon sokáig figyeltük, hogy mit csinál a piac, mit csinál a szakma. Rengeteg tanulmány készül róluk, de úgy, hogy senki nem beszél velük, csak róluk. Gondoltunk egy merészet, és úgy döntöttünk, hogy mi az informatikusokat magukat szeretnénk megkérdezni, minket az érdekel, hogy az informatikus munkaerő vagy az informatikával összeköttetésben bármilyen munkaerő, hogyan gondolkodik, hol találhatóak, mit szeretnek csinálni, mennyi bért szeretnének kapni, hogyan lehet őket megszólítani, hogy az jól essen nekik. Tehát valójában mi nem róluk, hanem velük szeretnénk beszélgetni, és az a célunk, hogy ezeket az információkat elvigyük a munkáltatóknak, elvigyük az egyetemeknek, elvigyük a minisztériumoknak és gyakorlatilag bárkinek, aki velünk kapcsolatba szeretne kerülni. Ezzel szeretnénk elősegíteni, hogy sokkal jobb munkaajánlatok, sokkal jobb munkakörnyezet alakuljon ki, minél több hasznos munkaerő maradjon a hazájában, a hazánkban, és megpróbáljon Magyarország is felzárkózni a nemzetközi piac versenyében. Ezzel a mozgalommal párbeszédet indítunk el a munkavállalók és a munkáltatók között, ennek végeredményét pedig szeretnénk megosztani velük a weboldalon keresztül. Ezt felhasználva talán jobb munkáltatókká válnának. De sokaknak hasznos lehet ez a párbeszéd: például az egyetemek is felmérhetik, milyen típusú utánpótlást érdemes képezni, mire van a piacnak szüksége.


Ennek az egésznek, a tudásanyagnak az alapja egy kutatás.

Kutatással indultunk, ami két kérdőívet jelent, az egyik a munkáltatóknak, a másik a munkavállalóknak készült. Az a célunk, hogy teljesen real time piaci felmérés készüljön: most mi a helyzet Magyarországon, most kik elérhetőek, hogyan elérhetőek, és milyen igény van a digitalizációs kényszer hatása miatt, ami nyilván egyre növekszik is. Azt gondoljuk, abban is kell segíteni a piacot, hogy azt is megtudjuk, hogy pontosan milyen skilleket és képzettségeket kell most felvenni, kialakítani, hogy aztán előre tudjon lépni Magyarország a digitalizációs versenyben.


Lesz egy konferencia, ami erről fog szólni, és már többen is jelentkeztek előadónak, valamint támogatónak. Mesélnél egy kicsit erről?

A kutatási eredményeket egy offline konferencián szeretnénk publikálni, olyan formában, hogy az előadóink megkapják a kutatás eredményeit és arra reflektálva fogják az előadásokat megtartani. Még nem minden előadó publikus, ezért inkább a programtervet mondom el, de lesz előadónk minisztériumi oldalról, lesz előadónk egyetemi oldalról, lesz előadónk munkáltatói oldalról, akik példaértékűek most is a piacon, el tudják mondani, mit tanulhatnak tőlük a többiek. A nemzetközi munkaerő-közvetítő partnercégünk pedig elmondja nekünk, hogy Ausztriától, Németországtól és Svájctól mit lehet tanulni. Természetesen azt a témát sem fogjuk kihagyni, hogy hogyan lehet egyre több nőt alkalmazni az informatikai munkakörökben. Nagyon izgalmas, és én azt gondolom, hogy hasznos tudást adó konferenciát szervezünk, de a legfontosabb, hogy a kutatási eredmények ott fognak először és teljes terjedelemben megjelenni.


Mire lehet számítani a konferencia és a kutatás után? Vannak hosszú távú céljai az IT Realitás Mozgalomnak?

Eleinte még csak a kutatásban gondolkodtunk, de megtetszett az ötlet az ismerőseinknek, a partnereinknek és más érdeklődő cégeknek - kicsiknek, nagyoknak, még a multiszektorból is. Első ránézésre a kezdeményezésünk egy valódi mozgalommá nőtte ki magát. Kiderült, hogy együtt gondolkodunk rengeteg mindenkivel. Minden évben szeretnénk a kutatást frissíteni. Létrejön egy weboldal, ahol egy interaktív útmutató lesz elérhető HR-eseknek, munkáltatóknak, munkaerő-toborzó kollégáknak. Az útmutatóban nem csak azt próbáljuk összegezni, hogyan érdemes az informatikus munkaerőt megkeresni, de például “belecsapunk” az informatikus szakzsargonba is, amit nem biztos, hogy mindenki ért. Pedig toborozni nem tudsz úgy, ha valakit nem értesz. Minden évben szeretnénk több rendezvényt tartani, nem csak a munkáltatóknak, hanem a munkavállalóknak is. Szeretnénk egy olyan ”hidat” létrehozni, amely a munkavállalók és a munkáltatók között összeér. Nagy örömünkre már Ausztria is érdeklődik a mozgalom iránt. A hosszú távú tervek talán ebben az értelemben is átléphetik a határokat.


Gyebnár Levente Zoltán, Bujdosó Edina /ValVi.hu

35 views0 comments