A válság egy emberi félelmekkel telített gondolkodás terméke csupán

"A válság, mint olyan, egy emberi félelmekkel telített gondolkodás terméke csupán. Ha sokat hangoztatják, akkor el is fogják hinni." - mondja Schmidt András, a Gree-gree Kft., ügyvezetője az ActionCOACH tanúsított franchise partnereként.

A HR KOPÓ Csoport november 10-én rendezi meg VÁLSÁG online Konferencia néven azt a több, mint 15 előadót bemutató programot, amely a válságkezelésben úgy segíti a vállalkozókat, hogy a fejlesztésre, fejlődésre, az innováció lehetőségére hívja fel a figyelmet. Schmidt Andrást - aki szerint a vállalkozók hozzáállásától függ, hogy válságként élik-e meg a változásokat, és meglátják-e a saját megújulásuk esélyét - az interjúban többek között arról kérdezte a HR KOPÓ, hogy hogyan látja a jelenlegi gazdasági helyzetet, és melyek a legfontosabb tanácsai a KKV szektornak, hogy talpon maradjanak.


Kérjük, mutatkozzon be egy kicsit: Melyik szervezetben, milyen munkakört tölt be, és milyen karrier úton jutott idáig? Miért választotta ezt a hivatást?

1985 és 2015 között rövid megszakításokkal a nemzetközi szállítmányozási iparágban dolgoztam. Minden cégben, ahol megfordultam üzletkötőként kezdtem és végül ügyvezető igazgató lettem. Rövid ideig a saját cégemben privatizációs tanácsadóként is tevékenykedtem, részt vettem a vevők oldalán a sikeres Dunaferr és a fehérorosz Belterminal privatizációjában, ott voltam a DAM2004 üzem indításánál.


Pályafutásom során nem tapasztaltam sehol - még a saját családi vállalkozásunkban sem - tökéletes üzletvezetést, ugyanis valamilyen meghatározhatatlan, megfogalmazhatatlan hiányérzetem mindig is volt. Az ActionCOACH 2016-ban keresett meg és a rendszerszemléletével, az üzleti megoldások tárházával és az első osztályú mentoring módszertanával fogott meg - amely ma a világon az egyik leggazdagabb ismerethalmaz az üzletfejlesztő iparágban.

Az ActionCOACH 2003 óta folyamatosan a Globális Franchise Toplisták első helyén van a világban a business coaching & consulting iparágban. Amikor úgy döntöttem, hogy üzletfejlesztő leszek, akkor azért csatlakoztam a franchise rendszerükhöz partnerként, mert az általuk nyújtott támogatásra volt szükségem üzletfejlesztési ismeretek, üzleti eljárásrendszerek bevezetésének, nemzetközi üzletfejlesztési precedensek felhasználásának a területén. Az ActionCOACH 86 országban van jelen, több mint 1200 franchise parterével.


Ön szerint milyen mértékű a válság jelenleg? Csupán Magyarországot érinti vagy Európát és akár az egész világot megváltoztatják a jelenlegi gazdasági változások?

A válság – helyesen a radikális változások kora - a coviddal kezdődött majd az orosz-ukrán háborúval mélyült. A covid alatt az ellátási láncok szakadása miatt hiány lépett fel a világpiacon több termékből is, kereslet csökkenés a szolgáltató iparágakban. Az orosz ukrán háború megmutatta, mennyire törékeny a béke még Európában is, illetve, hogy radikálisan újra kell gondolni a természeti kincsek beszerzési forrásait, egyes alapanyagok kiváltásának a lehetőségét, az autoriter rezsimek bevonását a világgazdaság keringési rendszerébe.


Én nem válságként élem meg a mai helyzetet, hanem világgazdasági változásként, amelynek lesznek kedvezményezettjei és vesztesei. A válság azoknak a kormányoknak és szervezeteknek válság, akik a jelenlegi rendszerük megtartására rendezkedtek be, és képtelenek reformokat bevezetni, egyben a lakosság esendő részét megtámogatni.


Azok viszont akik nem válságban, hanem lehetőségekben gondolkoznak, azoknak ez a világgazdasági változás nagyon sok jót fog hozni. Tehát, megítélésem szerint a válság, mint olyan, egy emberi félelmekkel telített gondolkodás terméke csupán. Ha sokat hangoztatják, akkor el is fogják hinni. Én nem hiszek benne.

Mit javasol a magyar vállalkozóknak, hogy talpon maradjanak a változások ellenére? Lehetséges a fejlődés nehezebb körülmények között is, avagy mi hozhat stabilitást, esetleg növekedést is?

Minden vállalkozónak erőteljesen ajánlom, hogy gondolja végig újra a saját és az alkalmazottai kompetenciáit, hogy mire képesek, amire eddig nem is gondoltak. Elemezzék ki újra figyelmesen az iparágukat, a szereplőket, a külső befolyásoló tényezőket, és nézzenek körül a társiparágak területén is, hogy mit lehetne onnan átvenni, innovációként társítva saját termékükkel, majd a saját iparágukban alkalmazni, s ezzel kilépni az árversenyből. Üljenek le a szabadalmi ügyvivőjükkel, kutassanak levédett termékek iránt, gondolják végig, melyikbe lenne érdemes befektetni, melyiket lenne érdemes apróbb változtatással saját termékként bevezetni. Találják meg a változások kedvezményezettjeit, figyeljék a működésüket, tanuljanak tőlük és a legjobb üzletfejlesztőktől. Kössenek innovatív cégekkel és emberekkel stratégiai szövetséget. Mindezek összességeként új arculattal és termékkel, kiegészítő szolgáltatással, kemény garanciális feltételekkel léphetnek ki a piacra, s a változások kedvezményezetti körébe fognak kerülni.

Ön szerint az agilis módszertan hogyan tud segíteni a szervezeteknek a hatékonyabb vagy sikeresebb működésben?

Sokféle üzletfejlesztési módszer létezik a világon. Mindegyikből lehet tanulni. De minden módszernek egy valamire különösen oda kell figyelnie: Nem engedhető meg, hogy egy vállalkozás vertikális és horizontális struktúrájának, technológiai folyamatának egy, vagy két részét fejlesszük csak. Ugyanis minden mindennel összefügg. Ha belenyúlunk a technológiai folyamat bármelyikébe (beszerzés, logisztika, gyártás, minőségpolitika, csomagolás, marketing, sales, pénzügyek, HR, társadalmi kapcsolatok, továbbképzések, tanúsítások,...stb.), akkor a többi területen is előjönnek az ellentmondások, s azokkal is kezdeni kell valamit, mert otthagyni nem szabad. Így ha valaki belekezd az üzlete fejlesztésébe, akkor azt vigye is végig a teljes működési folyamatain, mert ha nem, az otthagyott területek visszahúzzák egy idő után a fejlesztett területeket a régi működési elvre.


Milyen szolgáltatással kapcsolatban fordulhatnak Önhöz a vállalkozók?

Mi a KKV-k (legyen az mikro-, kis-, vagy középvállalkozás) teljes körű üzletfejlesztését támogatjuk oly módon, hogy végeredményben egy stabilan profittermelő és önjáró vállalkozást teremtünk meg a vállalkozóval együtt, legyen a vállalkozás bármilyen iparágban. Különösen nagy figyelmet fordítunk arra, hogy megalkossuk az ügyfelünk know-how-ját és azt egyedi piaci értékajánlatként bevezessük a piacára. A kemény nemzetközi háttértámogatásunknak köszönhetően olyan megoldási javaslatokat, megújulási precedenseket tudunk mutatni az ügyfeleinknek, amelyeket itthon is sikerrel használhatnak fel az üzletükben. Ennek köszönhetően olyan üzleti ismeretek birtokába juthatnak, amelynek köszönhetően, önfoglakoztatóból, vagy vállalkozóból befektetővé válhatnak. Unikális pénzügyi garanciarendszert biztosítunk ügyfeleink számára. Garantáljuk, hogy még az együttműködésünk ideje alatt visszanyerik minimum a ránk költött forintjukat, viszont a valóságban ennek többszörösét szokták pluszban megkeresni.


HR KOPÓ




16 views0 comments