Az emberszeretet is kompetencia

"Szerintem egy HR-es legfontosabb kompetenciája, hogy szeresse az embereket" - foglalta össze röviden szakmai hitvallását Bócsi Rita, a MetLife Biztos Jövőkép Igazgatóság HR vezetője

Miért pont a HR?

Ha a HR jól működik, a szakmai vezetés stratégiai partnert lát benne, valós támogatója a szervezetnek. Több mint 20 éven át egy olyan nemzetközi vállalatnál szocializálódtam, ahol ez megkérdőjelezhetetlenül így működött. Mindig is céljaim között volt, hogy egy nap egy kisebb szervezet fejlődéséhez járulhassak hozzá, a tagok szolgálatába állítva mindazt a szaktudást és tapasztalatot, amit a tanulmányaim során és különböző HR, értékesítés, kommunikáció területén betöltött pozíciók révén összegyűjtöttem. Erre lehetőségem van a Biztos Jövőkép csapatában.


Mit tart a legjelentősebb pontnak a HR területén, amelyet mindenképpen szem előtt kell tartania minden HR-esnek?

Nemrégiben egyetemista HR- és pszichológia szakos hallgatókból álló csapatnak tartottam egy kolléganőmmel esélyegyenlőség fókuszú workshopot, ahol pontosan ez a kérdés merült föl. Szerintem egy HR-es legfontosabb kompetenciája, hogy szeresse az embereket. Ez a válasz meglepőnek és túlságosan egyszerűnek, banálisnak tűnhet, de ha kicsit a szavak mögé nézünk akkor elképzelhetjük, mi minden van e mögött. Aki szereti az embereket, az tiszteli is őket. A tisztelet több fronton megnyilvánul: a HR-es képes értő figyelemmel megajándékozni a munkatársát, képes arra, hogy detektálja a kollégái erősségét, motivációját és ezáltal segítse szakmai pályafutását. A jó HR-es az emberre holisztikusan tekint és tudja jól, hogy kollégája akkor tudja a legtöbbet kihozni magából a munkahelyén, ha a magánélete is rendben van. Egy szóval a HR-es úgy tekint a munkatársra, mint egy élő, állandóan változó, ebből adódóan mindig másképp motiválható emberre, akinek bizalmat szavaz azon a téren, hogy képes a lehető legjobb tudása szerint elvégezni a vállalt feladatát. És a jogszabályok, a projektek, a folyamatok csak ezután következnek. Ami még versenyelőnyt jelentő különbség lehet: az a HR-es mindig jobban tudja támogatni a szervezetet, aki érti a vállalat tevékenységét a core business-t, mert esetleg maga is csinálta.


A MetLife Biztos Jövőkép Igazgatóságánál melyek azok az értékek, amelyeket mind a HR, mind pedig az egész szervezet képvisel?

A szervezet értékeinek egyik elsődleges nagykövete a HR. Értékeink: empátia, egyediség, exkluzivitás. Ezek az értékek fontosak a munkatársaink és az ügyfeleink tekintetében egyaránt.


Mi a véleménye az agilis működésről? Értelmezhető ez a biztosítási szektorban működő szervezetekben?

Az agilis működés egy szemléletmód, amit a projektmenedzsment terén kezdtek el alkalmazni, de azt gondolom, hogy minden szervezet működésére lehet adaptálni. Ami szükségessé teszi a mai környezetben az agilis megközelítést az az, hogy felgyorsult világban élünk, ahol már nincs annyi időnk egy-egy működési mód kitalálására, megtervezésére, tesztelésére majd bevezetésére, mint korábban. Sokkal inkább jellemző az élet minden területén, így a biztosítási szakmában is, hogy egy változást még azelőtt bevezetünk, mielőtt teljes mértékben ki lenne dolgozva az utolsó momentumig. Aztán vizsgáljuk, hogy mi a környezet reakciója és alkalmazkodunk, majd a visszajelzések alapján változva-változtatva megyünk tovább. Mivel a környezet gyorsan változik és azt már Darwin is megírta, hogy nem a legintelligensebb vagy a legerősebb fog életben maradni, hanem az, aki a leggyorsabban képes változni; így az agilis szemléletmód azt kell, hogy mondjam, a versenyképesség, így az életben maradás nélkülözhetetlen eleme.

Okozott Önöknél fennakadásokat a pandémiás időszak? Működött a home office?

2020 márciusában szerencsére elég gyorsan átállt a teljes vállalat az online működésre, mind a kapcsolattartás, mind a partnerek ügyeinek intézésében. Alapvetően nem okozott fennakadást a pandémia, de próbára tette a rugalmasságunkat. Elmondhatom, hogy 1-2 tanácsadónk kivételével mindenki folytatta a feladatát az online térben és az eredményeink jobbak lettek mint előző évben. 2020-ban 18%-ot növekedett a teljesítményünk és 2021-ben még erre is rá tudtunk fejlődni 19%-ot. Mi vállalkozóként dolgozunk, így eddig sem volt elvárás az állandó irodai jelenlét. Gyakoribbá tettük az online formában megtartott értekezleteket, mert fontosnak tartottuk, hogy a közösség megtartó erejét fenntartsuk. Bár a kollégák otthon kétségtelenül kissé elszigetelődtek a munkatársaktól, a külvilágtól, de ezt igyekeztünk kompenzálni az online térben való sűrű találkozásokkal.


HR KOPÓ

46 views0 comments