Az Eurokomax név, és az általuk forgalmazott gépek megkerülhetetlenek Magyarországon.


Zorics Cintiával, az Eurokomax Kft. irodavezetőjével és Kaputa Zoltánnal, az Eurokomax marketing vezetőjével beszélgettünk arról, hogy mit jelent számukra a MagyarBrands díj, milyen hatással volt rájuk a pandémiás időszak, illetve arról, hogy milyen terveik vannak a következő 5 évben.


Kicsit meséljetek arról, hogy kik vagytok, mivel foglalkozik az Eurokomax, és milyen munkát végeztek a cégen belül?

Kaputa Zoltán: Az Eurokomax Kft. építőipari és kertészeti gépek nagykereskedelmével foglalkozik, és körülbelül 400 fős kereskedelmi hálózatot építettünk ki Magyarországon – nekik értékesítünk elsősorban. Én 5 éve vagyok a cégnél, és marketing vezető pozícióban vagyok jelenleg.

Zorics Cintia: Egy kicsit kisebb cég vagyunk, két telephellyel rendelkezünk. Viszont azt gondolom, hogy az elmúlt 25 évben már egy olyan kapcsolati hálót alakítottunk ki, hogy maga az Eurokomax név, illetve az általunk forgalmazott gépek szinte megkerülhetetlenek itt Magyarországon. Színvonalasak a gépeink, a szolgáltatásaink, sokan ismernek minket. Én már harmadik éve dolgozom a cégnél, a beosztásom irodavezető hivatalosan, viszont ez nem egy klasszikus irodavezetői pozíció, mivel sok munkaüggyel és személyzettel kapcsolatos munkám is van. Én foglalkozom a személyzet felvétellel, a meglévő munkatársak képzésével, bérelőkészítéssel, illetve a szervezet működéséhez szükséges mindenféle adminisztrációval.


Kaputa Zoltán: A X. kerületben van egy nagy nagykereskedelmi raktárunk, elég jelentős készlettel rendelkezünk, és szerviz szolgáltatásunk is van. Csak olyan gépeket hozunk be Magyarországra, és kizárólag olyat gyártunk Magyarországon, amelyeknek stabil alkatrészellátása van – ez szerintem nagyon fontos a versenytársakhoz képest. Fontos, hogy gyártók is vagyunk, nem csak forgalmazók, tehát saját márkás termékeket is forgalmazunk. Emellett extra szolgáltatásként végzünk szaktanácsadást, és a termékeknek az utókezelését is.


Mit jelentenek nektek a MagyarBrands díjak a szervezeten belül, illetve az ügyfelek, partnerek számára?

Kaputa Zoltán: A díjazottságból nekünk akkor van megtérülés, ha a partnerek azonosítják, hogy az Eurokomax egy MagyarBrands-es márka, ezért azon vagyunk, hogy ezt minél többször, minél több csatornán keresztül kommunikáljuk. Ebben segít az is, hogy a partnereink, a vásárlóink az általuk követett más márkáknál is találkoznak ezzel a kitüntetéssel – például a Gyulai és az újHÁZ Centrum is MagyarBrands-es márka. Láttam azt is bevásárlóközpontokban, hogy a pénztáraknál ott vannak a MagyarBrands-es és SuperBrands-es ikonok, és nyilván ez segít az azonosításban, hogy az Eurokomax is egy ilyen “elit” kör tagja. Ehhez az alapfeltételeket is teljesíteni kell, mint például a kiváló termékek, illetve hogy a szolgáltatásainkkal is elégedettek legyenek a vásárlóink. Amennyiben ezek teljesültek akkor igazából egy polccal feljebb lehet tenni a céget a megítélések láthatatlan létráján. A szervezeten belüli érzete a díjazottságnak is ez: ha alapvetően jól működünk, akkor ez a díj ezt megerősíti, mások megítélése által is visszaigazolja.


Kiváló üzleti márka minősítést, kiváló fogyasztói márka minősítést és kiváló munkáltatói márka minősítést kaptunk. Ezt hirdetjük minden hírlevelünk végén, a weboldalunkon, a social media felületeinken és több offline kampányban is benne van.


Zorics Cintia: Benne van a logóban, a céges aláírásban, és mindenkinek a négyjegye mellett megjelenik a MagyarBrands díj.


Mi az a szemléletmód, ami Titeket idáig eljuttatott – a díjak megnyeréséig?

Kaputa Zoltán: A rengeteg munka, az üzleti tisztaság, a rendszeres és tudatos kommunikáció a partnerek felé az, ami idáig eljuttatott minket. Mi minden nap azon dolgozunk, hogy a legmagasabb szinten tudjuk kiszolgálni a vásárlóinkat – ez nagyon fontos számunkra. Törekszünk arra, hogy egyszerű legyen velünk dolgozni, és igyekszünk megfelelni az ügyfelek részéről folyamatosan felmerülő új igényeknek. Olyan módon fejlesztjük magunkat, hogy az ügyfelek azt érezzék - és ez valóban meg is történjen-, hogy egy picit többet adjunk annál, amit ők egy átlagos rendelésnél, egy átlagos vásárlásnál várnának vagy esetleg a versenytársaknál kapnának. Tehát mindig egy picit többet, mindig egy picit extrát akarunk adni, és igazából ez a szemlélet vezetett a díjak elnyeréséhez.

Zorics Cintia: Alapvetően arra törekszünk, hogy a vevőink minél inkább elégedettebbek legyenek a szolgáltatásainkkal. Ehhez nemcsak a színes termékpaletta, a nagy raktárkészlet járul hozzá, hanem magukat a munkatársakat is igyekszünk minél inkább képezni különböző tréningekkel. A sales-esek már az első hónapban elmennek sales-es tréningekre. Nemrég reklamációkezelési tréningen is voltunk. Afelé tereljük a munkatársakat is, hogy szeressenek tanulni, ők maguk is tanuljanak, és ezzel a tanulással lényegében fejlesszék a munkavégzést és a partnereknek a megelégedettségét növeljék.

Kaputa Zoltán: Olyan szolgáltatásokat nyújtunk, amely az első lépéstől az utolsóig kiszolgálja az ügyfelet: adott munkával kapcsolatban megértjük a vevőnk céljait, és ahhoz ajánlunk ki gépeket, a nagy raktár kapacitásnak köszönhetően tudunk nagy és akciós készletmennyiségeket vásárolni, ezeket a termékeket partnereink felé is kedvezményes áron adjuk. A termékeket nem, csak eladjuk, hanem utógondozzuk is: alktrészeket biztosítunk, szervizelünk, kiszállítunk, oktatunk, bemutatunk stb. És nagyon fontos, hogy a sajátmárkás EUROKOMAX termékeinket a végfelhasználói visszajelzések alapján fejlesztjük.

Zorics Cintia: Nálunk nincs külön díja, ha valaki szakmai tanácsot kér, betelefonál az ügyfélszolgálatra vagy bejön személyesen.


A sok szemléletmód, nézőpont és érték közül melyek azok, amelyeket más vállalkozásoknak is javasolnátok, hogy ők is sikeresek legyenek?

Kaputa Zoltán: Mindenkinek javaslom, hogy merjen saját márkás termékekben gondolkodni a saját szakterületén, és merjen Magyarországon gyártatni is. Gondolkozzanak exportban - a sajátmárkás termékek kapcsán -, mert ezzel segítenek hazai vállalkozásokat, akik legyártják a termékeket, és munkát adnak egy gyártósoron az embereknek. Nem utolsó szempont az sem – főleg manapság –, hogy az ember forintban veszi meg a termékekhez az alapanyagot, és devizában adja el azt. Igazából amit én javasolni tudok a vállalkozásoknak: saját terméket gyártassanak itthon, és utána azt exportálják külföldre.

Nekünk egyébként több ilyen termékünk is van, ezek körül kiemelkedik a polisztirolvágó, amit több környező országban adunk el: a környező országokban, Nyugat-Európában, sőt Szaúd-Arábiában is értékesítettünk belőle. A talajfúróból pedig rengeteget adunk el Romániában és Dél-Koreában is.


Mennyire nehezítette meg a pandémia az elmúlt éveket? Küzdöttetek-e nehézségekkel a munkavállalók kezelésében?

Zorics Cintia: Úgy gondolom, hogy alapvetően időben és jól reagáltuk a pandémiás helyzet okozta kihívásokra. Amikor már látszódott, hogy egy világméretű problémáról beszélünk, nyilván akkor jött egy nagy döbbenet, és elkezdtek lebetegedni az emberek is. Hála Istennek nagy problémákkal nekünk nem kellett megküzdenünk. Gyorsan reagáltunk az változásokra elsősorban preventív tevékenységekkel. Rögtön kihelyeztük a kézfertőtlenítőket, szabályoztuk az érintkezéseket, csökkentettük a személyes kommunikációt, tehát nem voltak személyes meetingeink. Osztottunk ki szájmaszkokat – a szájmaszkoknak a hordási szabályozása igazodott a kormány által kibocsájtott szabályozásokhoz. A kereskedelmi tevékenységünkből fakadóan sajnos mi nem tudtuk, és most sem tudjuk megoldani azt, hogy a munkatársak otthonról dolgozzanak – ugyanis nálunk van raktározás, szerviz, értékesítés, gépátvétel. Otthonról ezeket a munkaköröket nem lehet végezni. Az volt a legfontosabb, hogy az ezekben a munkakörökben dolgozó kollégákat védjük. Kineveztünk egy járványügyi felelőst, ő küldte mindig a tájékoztatást a közös email címre, hogy jelenleg melyek a hatályos szabályozások, mit és hogyan kell betartani. Aki egy picit is beteg volt, rögtön otthon maradt, tehát nem engedtük be őt a céges közegbe. Csoportos megbetegedés nem volt, sikeres volt a helyzetkezelésünk.

A back office-nál más volt a helyzet, akik el tudják látni gép elől a munkájukat, hazamentek. Volt egy hónap, amikor mindenki otthonról dolgozott, és utána rotációs bejárással oldottuk meg a munkavégzést. Azok a területek – például a marketing –, ahol többen dolgoznak egyszerre, egyhetes rotációban jártak be, mindig egy vagy két ember ült bent. Gazdasági szempontból nyilván nálunk is valamennyire érezhető volt a pandémiának a hatása, de hál’ Istennek erős visszaesést nem tapasztaltunk. Ki tudtuk fizetni a munkabéreket, senkit nem kellett elküldeni, ugyanúgy folytatódott az életünk, volt munkatársi csere is közben, sőt bővültünk is. Nagyon jól átvészeltük ezt a pandémiás időszakot, már csak azért is mert hallottunk itt a környezetünkben is olyan cégekről, akik bezártak, elküldtek munkavállalókat. Ez a toborzáson is látszott a jelentkezők számából, mert egy raktárosi pozícióra a pandémia alatt 230-an jelentkeztek.


A lehetőségekhez képest tehát sikerült megvalósítani egy hibrid munkavégzést nálatok.

Mi a véleményetek erről a működési formáról? Hatékony vagy inkább visszafogja a termelést?

Zorics Cintia: Igen, ahogy a lehetőségeink azt engedték, mi átálltunk hibrid működésre. Én úgy gondolom, hogy ez egy hatásos munkavégzés volt, inkább maga a személytelenség az, ami szerintem minket jobban megviselt. Úgy látom, hogy a munkatársak szeretnek ide bejárni, szeretik az együtt töltött időt, és furcsa volt, hogy nem találkozunk hónapokig, hetekig. Rossz érzés volt, hogy nem ülünk össze, nem volt vezetői meeting, semmilyen program, az összes közös programot lemondtuk. Nálunk egyébként negyedévente szokott lenni valamilyen közös program, és már vártuk, hogy visszajöhessünk ide. Azonban, ami fontos, hogy, nem voltak nagyobb akadályok, el tudtuk látni a munkánkat.


Említetted a bővülést a cégen belül a pandémia alatt. Mekkorára bővült a szervezet, és milyen egyéb személyi mozgások történtek?

Zorics Cintia: Volt olyan munkatárs aki elment tőlünk, és a helyére kellett valakit keresni. A raktárban is volt létszámbővítés, mert egyszerűen olyan sok munkánk van, hogy oda is kellett még ember. Kicsit átalakítottuk a sales-es vonalat is, oda is két új kolléga jött a tavalyi évben – egy viszont el is ment, tehát ez valahol kicsit pótlás és bővülés is volt egyben.


Milyen terveitek vannak a következő 5 évre?

Kaputa Zoltán: Nagykereskedelmi cég vagyunk, egy nagy raktárral, nagyon sok termékkel, színes palettával. Folyamatosan keressük azokat a termékeket, amelyekkel tovább színesíthetjük, szélesíthetjük a kínálatunkat, és kiemelten figyelünk a magyar gyártású termékekre. Emellett pedig a meglévő kereskedői hálózatunkat szeretnénk egyre magasabb szinten kiszolgálni, egyre jobb szolgáltatással, egyre több képzéssel, és igazából bármivel, amivel valami többletet adhatunk vagy bármilyen extrát.

Például az utóbbi egy évben fejlesztettünk a weboldalunkat, a webshopmotorunkat, amely által már valós időben, valós raktárkészletet, napi szinten frissített árakkal tudnak látni a partnerek a rendszerünkből. A képzések, extra szolgáltatások fejlesztése, további kialakítása a terv a következő 5 évre, illetve a raktárkészlet bővítése, még több gép, még jobb gépek.

Zorics Cintia: Minket az segített át ezen a nehéz időszakon, hogy nagyon sok termékünk van, és ebből nagyon sok van raktáron. Nálunk, ha valaki olyan terméket rendel, ami raktáron van - és nem egy nagy gép, amelyet nehéz kiszállítani- , akkor még aznap meg is kapja a termékeket, ha ezt a rendelést 13:00 óráig leadja.


Kaputa Zoltán: HR szempontból a következő 5 év a létszámbővülésről szól. Lehetőségeinkhez mérten bővítjük folyamatosan a raktárat, és minden szolgáltatásunkat, ehhez nyilván egyre több ember kell. Az export tevékenységünket is erősíteni szeretnénk a következő 5 évben.


Zorics Cintia: Azonkívül, hogy mindig nyitottak vagyunk az új munkaerőre, nagyon sok erőt és energiát fektettünk abba is, hogy a meglévő munkatársakat is képezzük – nagyon sokat dolgoztunk az elmúlt pár évben azért is, hogy a betanítási rendszerünk minél hatékonyabb legyen. Mi nem engedjük el a kezét az új munkatársaknak első nap. Van egy ütemterv, hogy melyik nap mit fog csinálni, és úgynevezett ellenőrző lapok alapján folyik a betanítás. Ha valaki olyan területre érkezik, ahol ez releváns, akkor gyakran a raktárvezetővel lemennek a raktárba az első napokon, megnézik a gépeket élőben. Sokat dolgozunk a belső képzések és oktatások fejlesztésén, illetve a közösen eltöltött időt is próbáljuk minél színesebbé tenni. Kiemelten fontos számunkra az egészséges életmód, ezért az összejöveteleken valami olyan tevékenységet végezünk, ami az egészségünket szolgálja – szoktunk menni biciklitúrára.

Kaputa Zoltán: Szoktunk menni bowlingozni, paintballozni. Igyekszünk kültérre szervezni a legtöbb csapatépítő jellegű eseményt.


Zorics Cintia: Hamarosan lesz egy nagy céges rendezvényünk, egy családi nap, ahova nemcsak a munkatársak, hanem a családjaik is eljöhetnek, illetve a partnerek is és a partnerek családjai is. Igyekszünk magunkat minél jobban bevonni a munkatársak életébe, megismerni a gyermekeiket, a családjukat.

Kaputa Zoltán: Ezen a rendezvényen is lesz kalandpark, quad, ijászat, mászófal – alapvetően ez is kültéri esemény lesz.


Törekedtek a jövőben is hasonló díjak elérésére?

Kaputa Zoltán: Jelenleg négyszeres MagyarBrands díjasok vagyunk, természetesen a jövőben is törekszünk arra, hogy megfeleljünk az egyébként szigorú elvárásoknak, illetve nem tagadjuk, hogy nyilván más díjakra is folyamatosan pályázunk. Több különböző díjat is elnyertünk már, és nagyon nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy bizonyosságot, meg megerősítést nyerjünk arról, hogy valóban jól működünk, legyen ez akár kifele történő üzleti tevékenység vagy akár befele történő munkáltatói márkát jellemző tevékenység. Pénzügyi minősítésünk is van.



Mit gondoltok, mi a legfontosabb terület, amelyen fejlődnie kellene a magyar KKV közösségnek?

Kaputa Zoltán: Saját tapasztalatból tudom mondani, hogy nekünk a szervezetfejlesztés az, ami nagyon sokat segített, és segít is a mai napig. Tudatos működést kell adni a cégnek. Lehet rengeteg féle belső képzést adni a munkatársaknak, illetve én azt tanácsolom, hogy merjenek a magyar KKV-ék is belső csapatot építeni. Szintén saját példát mondanék erre: nálunk 5 éve döntött úgy az ügyvezetés, hogy nem szervezik ki a marketing tevékenységet, se a grafikát, se a kommunikációt, se a PR-t, se semmit, hanem egy belső csapatot építenek arra, hogy a lehető leggyorsabban tudjanak reagálni az igényekre. Szerintem kulcsfontosságú az, hogy a feladatainkat belsőleg tudjuk ellátni mind a magyar kereskedői hálózat felé, mind a külföldi gyártók, az import márkák ismertségének építése felé.


Gyebnár Levente, Bujdosó Edina /HR KOPÓ


16 views0 comments