Divat helyett világnézet

Updated: Sep 7

Hatévnyi alkalmazotti lét előzte meg a ma már egyre ismertebb slow fashion mozgalom elindulását. Sokak szerint a jelenség a jövő divatiparának kulcsa lehet.

Nem divat, világnézet

A mai ember nehezen tudná elképzelni a mindennapi divatot fast fashion nélkül, mivel igényt szolgál ki és könnyen elérhető. Ma egy farmernadrág előállításához akár tízezer liter vizet is felhasználnak, da ha az emberek a fenntarthatóság nevében vásárolnának, ezt a mennyiséget módszeresen csökkenteni lehetne. Varga Annamária (@spycraftofficial) szerint "A Slow Fashion nem divat, hanem világnézet." A blogger az Instagram-oldalán azt állítja, van más út.


A ruhaanyag választja ki őt

Annamária kora gyermekkorától kezdve nyitott volt a divat világára, az öltözködés számára mindig is fontos önkifejezési forma volt. Ma már egy saját ruhamárka útját dédelgeti napról-napra: élete során szerzett munkatapasztalatát felhasználva létrehozta a Spycraft-ot. A márka szentimentalizmusát és csodálatraméltó különlegességét adja, hogy Annamária az adott anyagokat minden egyes ruhadarabhoz utazása közben, véletlenszerűen kiválasztott textilboltokból szerzi meg, gyakorlatilag a ”szerelem első látásra” pillanataira hagyatkozva.


Tudatosan divatos

A HR KOPÓ számára fontos a praktikum és a hatékonyság, ezért az élet minden területén igyekeznek támogatni azokat a vállalkozásokat, akik ezen cél szolgálatába állnak. A Spycraft időtálló ruhadarabjaival egy gyöngyszem a divatipar úttörői között. A szabásminta kultúrája kevésbé testkövető, viszont annál inkább minőségi és látványos anyagokkal dolgozik. Annamáriát kérdezve a ruha időtállóságáról, a következőt válaszolta: - ”Ahhoz, hogy a ruha élettartama megfelelő legyen, minden esetben vásárlóimmal közösen megbeszéljük a választott anyag kezelési követelményeit, az avatás során szerzett tapasztalataim. Így, ha az illető vigyáz rá és megbecsüli, akkor több szezonon keresztül is viselhető lesz az általam elkészített ruhadarab. Ha valaki szűk fazont választ nálam, abban az esetben mindig kitérek még a szabás előtt arra a témára, hogy a test változásai miatt nem biztos, hogy hosszú távon is kényelmesnek ítéli majd meg a ruhát.” Akár egy finomra sikerült, laktató vacsora után is itt-ott kényelmetlenné válhat a ruha viselése.


Egy megújulásra szoruló iparág

Amikor a Spycraft ruhamárka tulajdonosát kérdeztük a fenntartható öltözködésről, megérintette a nosztalgia: ”Én személy szerint még a kétezres évek elején kezdtem el önállóan kialakítani a saját megjelenésem, (...) – ezeket az éveket amúgy is a vásárlási kényszer jellemezte. Emlékszem, valamilyen szinten “cikinek” számított, ha egy társaságban ugyanazt a ruhát viseltük, ezért külön naplóban vezettem, hogy kivel, mikor, miben találkoztam.”


Annamária akkor köteleződött el teljesen, amikor szembesült a divatipar szerepével a környezetszennyezésben. Véleménye szerint a “túltermelő iparág működése mindenképp megújulásra szorul.” Álláspontját csak megerősítette, amikor a saját szemével is tapasztalta, hogy különféle világmárkák hazai bedolgozói milyen gyártási morállal rendelkeznek.


Annamari tervezőként ma leginkább készletből dolgozik és nagyon ritkán vállal egyedi megrendelést, ezt legfőképp azzal magyarázza, hogy nem szeretné, ha a megrendelői rovására menne az a hosszú folyamat, ameddig az adott ruhadarab elkészül. Alkotóként az ember megtanul lemondani a saját igényeiről, akár a saját ruháiról is, így fordult elő az a helyzet, amikor Annamari saját ruháját adta végül át az egyik vendégének, így este kétségbeesve állt a tükör előtt, hogy másnap mibe menjen a barátnője esküvőjére.


A mennyiség ne menjen a minőség rovására!

A HR KOPÓ egyik kedvenc ruhadarabja a művésznőtől egy Margot mellény, ami talán nem véletlen, mert az alkotónak is szívecsücske az a darab. ”Egy csapásra tud bármilyen lookot egy picit elegánsabbá és hivatalosabbá tenni, anélkül, hogy az ember lányának feszengenie kéne benne egész nap. Az egyik legkedvesebb személyes élményem ezzel a darabbal kapcsolatban mindig is az lesz, amikor a vendégem felpróbálta a mellényt, és már nem is vette le, egyszerűen abban távozott.”


A Spycraft a slow fashion kiemelkedő arca, tulajdonosa és megálmodója természetesen örülne, ha egyre több visszatérő vásárlója lenne, ennek ellenére nem szeretné szem elől téveszteni a ruhamárka hitvallását – azaz a fenntarthatóságot a hétköznapi viseletek terén is.


Domokos Dominika /ValVi.hu


A kép forrása: spycraft.hu

3 views0 comments