Interim menedzsment a válság kezelésére

Minden cégnél van, volt és lesz is időnként válság. Elég csak megnézni a nagynevű és múltú cégeket, akikhez szintén bekopogtatott a válság, és nem tudtak belőle kijönni jól vagy teljesen.

Az interim menedzsment nagyjából az 1970-es éves környékén kezdődött. A holland állam hosszabb felmondási bevezetésével próbálta védeni a dolgozókat, így a munkáltatóknak magas elbocsátási költségekkel kellett szembenézniük. Ezt követően az Egyesült Királyságban, majd több nyugati országban is professzionális interim menedzsment-szolgáltató cégek jöttek létre


Van ezekben a nehéz időkben is megoldás a cégek számára: Interim menedzsment.

Valószínű sokaknak ez a megnevezés, ez a fogalom még ismeretlen. Röviden ez annyit jelent, hogy kiváló szakembert és tapasztalt vezetőt „kap” az adott cég egy bizonyos időre, aki majd kivezeti a céget, vállalkozást abból a helyzetből, amibe került.


Nem minden esetben csak válságba került cégek bíznak meg interim menedzsment szakembert. Nagyon sok esetben a tudás, a tapasztalat kell még azon cégek számára is, akiknél nincs különösebb probléma, de szeretnének profin működni. Mondhatni „pályára állni”.


Az interim menedzsment egy innovatív módja a vállalaton belüli ideiglenes vagy időszakos közép vagy felsővezetői hiány kezelésének. Az interim menedzserrel való együttműködés külföldön már népszerű módszernek számít, de Magyarországon még kevésbé ismert.


2009-ben egy magyarországi felmérés szerint az interim menedzsert a következők jellemzik:

Legyen „túlképzett” a feladatra, a megbízó cég csapatának tagjává váljon, könnyen és gyorsan tudjon dolgozni és együttműködni a cég dolgozóival.


Mi történik egy ilyen szakember bevonásával a cégnél, előtte, alatta és utána, lássuk!

Felmérik a problémát, annak nagyságát és jellegét, majd diagnózist állítanak fel, végül megoldási javaslatokat adnak, amelyek már nem csak elviekben, hanem gyakorlatban is működni fognak, illetve menedzselik a folyamatokat. A megbízási időszak alatt folyamatosan tájékoztatják a cégeket, hogy hol tartanak a folyamatok. Az érkező interim menedzser csak a munkára fókuszál minden esetben.


Startup boom

A mai világban egyre több startup cég jön létre, nos, ezeknél a cégeknél van a legnagyobb szükség az interim menedzsmentre, mert egy új ám gyorsan fejlődni kívánó cég esetében elengedhetetlen a szakmailag felkészült, profi vezető. Itt nem lehet hónapokat vagy éveket várni, amíg a cég „gyermekbetegségeit” valahogy kikezelik. Mert ez mind idő, energia és pénz.


Jelen helyzetben sajnos a Covid-19 számos okot és alkalmat generált, amikor szintén nagyon sok dolgozó került ki átmenetileg a cég életéből. Időleges erőforráshiány kezelésére, megoldására is ideális döntés az interim menedzsment. Joggal merül fel a kérdés, hogy akkor miért nem vesznek fel a cégek egy állandó munkatársat erre a feladatra. Azért nem, mert van, hogy csak valaki megbetegszik, szülési szabadságra megy, valami oknál fogva nem tud pillanatnyilag dolgozni, de a jövőben ez a dolgozó vissza fog térni. Ezért nem vesznek fel a helyére más állandó munkatársat. Viszont a probléma így kezelve lesz, és nem érzi meg a cég sem a kiesett munkaerő hiányát. Számtalan okot lehetne még sorolni, ami miatt a legjobb megoldás az interim menedzsment igénybevétele.


Egyszóval ez egy rövid távú befektetés a cégek részéről, ami hosszú távon garantáltan megtérül. Mivel a vállalatok semmi esetre sem rövid távon terveznek, gondolkodnak, ezért mindenképp jól járnak a külsős szakember bevonásával.


Horváth Norbert /HR KOPÓ


Fotók forrása: Background vector created by iconicbestiary - www.freepik.comHand photo created by master1305 - www.freepik.com

4 views0 comments