Kitartó munka, küldetéstudat, generációk együttműködése

Updated: Apr 29

A család összetartó erejének és a kitartó, következetes brandépítő munkának köszönheti népszerűségét a REGIO JÁTÉK. Interjúnkban a több mint 30 éve tartó siker hátteréről és titkáról mesél Gyaraki József, a híres családi vállalkozás alapító-ügyvezetője, aki építőmérnökből lett játékkereskedő.

A gazdasági tevékenységen túl mi az Önök küldetése?

A mi szerepünk, hogy a játékainkon keresztül mindenki számára biztosítsuk és elérhetővé tegyük az öröm, az összetartozás és a szeretet élményét, mert ezek tehetik teljessé életünket.


Milyen piaci potenciállal rendelkezik a vállalkozásuk? Mekkora éves forgalommal vannak jelen a magyar, illetve a külföldi releváns piacokon?

A teljes játékpiacból, ide tartoznak a nemzetközi láncok játékosztályai és a játék szakkereskedések is, hozzávetőlegesen 20% részesedésünk van. A játék szakkereskedők között évi 15 milliárdos forgalommal körülbelül 60% részesedéssel rendelkezünk. Ezeket a részarányokat a piac növekedésével együtt szeretnénk tartani. Külföldi piacokon egyelőre nem vagyunk jelen.


Hogyan mutatná be a vállalkozása nyújtotta munkahelyi környezetet, miért érdemes Önöknél dolgozni, miért vonzó az Önök vállalata egy munkavállaló számára?

A játékok vidám környezetet biztosítanak, ahol öröm dolgozni, a játékokkal való foglalkozás pedig fiatalon tartja a munkatársakat, és vidámságot nyújt a napi folyamatok során. Könnyű és tiszta munka, a játékszabályok, játékok működésének ismeretét egyszerű és szórakoztató elsajátítani.


Mennyire volt nehéz felépíteni a márkát? Mit tanácsol a még épülő vállalkozásoknak?

Több mint három évtizede dolgozunk azon, hogy a játékaink által örömet szerezzünk a gyerekeknek és a családoknak, mindehhez kemény, kitartó és mindenre kiterjedő figyelemmel végzett munkára volt szükség. Azt üzenjük, hogy a helyes út: minden helyzetben a megoldást keresni, és nem azt, hogy mit, miért nem lehet megvalósítani.


Mennyire fontos Önöknek, hogy a világ megismerje a magyar brandeket? Mit tesznek ezért Önök? Mit gondolnak, mit tehetnek ezért más magyar vállalatok is?

Elsősorban a magyar emberek számára szeretnénk elérhetővé tenni a legmegfelelőbb játékokat. A magyar piac nagyon nyelvspecifikus, ezért korlátozott mértékben teszi csak lehetővé a terjeszkedést a nagyvilágban. Ezt a gátat a hazai vállalkozások - velük együtt mi is - csak a hatékony folyamatok, a digitalizáció és többnyelvűség megvalósításával léphetik át.

Ön szerint nehéz ma egy magyar családi vállalkozásnak jelentős piaci részesedést szerezni és megtartani vagy inkább az ellenkezője? (Hiszen több sikeres magyar családi márka-dinasztia is virágzik a mai napig több évtizedes múlttal).

Nem lehetetlen, de nehéz. Minőségi szolgáltatással, jó üzleti érzékkel és konzervatív kockázatvállalással ma is vannak lehetőségek. Az internet világával együtt sok új szakma és szolgáltatás jelent meg, ezek mind olyan új lehetőségeket jelentenek, amelyek korábban nem léteztek. A családi márka megtartása, és a dinasztia fennmaradása a következő generáció elkötelezettségén múlik.


A családi vállalkozás sokszor járhat belső konfliktusokkal. Önök ezt hogyan kerülik el?

A konfliktusokat sajnos nem lehet elkerülni, inkább meg kell tanulni jól kezelni. Mindig egy alkalom, hogy megtanuljunk együttműködni, hiszen egy családi vállalkozás sikere és jövője a generációk együttműködésének sikerességén múlik. Nem szabad sajnálni az időt és az energiát arra, hogy ez az együttműködés sikeres lehessen. Sok türelem, megbocsátás és bölcsesség szükséges a folyamathoz, ezeknek a megvalósítása néha jobban, néha kevésbé jól megy, de a családnál nem lehet fontosabb a vállalkozás. A család, munka és pihenés helyes összhangját, arányát kell minden pillanatban megtalálni.


Ön szerint milyen kihívások, lehetőségek állnak konkrétan az Önök vállalkozása előtt? Mi a következő 3 éves terv?

Szeretnénk még jobban megismerni és minél hatékonyabban, valamint gyorsabban kiszolgálni a folyamatosan változó vásárlói igényeket. Mindeközben a háttérben a következő 3 év az automatizált és a legoptimálisabban működő adminisztratív és logisztikai folyamatok kiépítéséről fog szólni.


Miért döntött úgy, hogy belevág ebbe a tevékenységbe? Volt indíttatása gyermek/ifjú korából, tervezett úton járt, vagy "így alakult"?

9 gyermekes családba születtem, a munkára neveltek. Mindegy, hogy mit kellett csinálnom, de azt legjobb tudásom szerint és örömmel akartam elvégezni, mert a jókedvvel végzett munka feleannyi energia. A rossz kedvvel végzett pedig kétszeres energiaveszteség.

Építőmérnöki végzettséggel nem kaptam a végzettségemnek megfelelő állást, mert nem szerettem volna csatlakozni az akkori rendszerhez. A játékkereskedelemben 1982-tól kezdve láttam meg a piaci lehetőséget, először még szerződéses üzlet formájában, később pedig, 1990-ben megalapítottam a REGIO Játékkereskedelmi Kft.-t.


Hogyan látja magát 20 év múlva? Vannak ennyire hosszú távú személyes álmai, amelyeket szeretne megvalósítani?

Remélem, hogy a tanácsaimra az utódaim szívesen támaszkodnak majd. Az ingatlan- és vagyonkezelés folyamatos elfoglaltságot jelent a jövőben is, ezekkel napi pár órát biztosan fogok foglalkozni, de már a játékkereskedelem napi forgatagától visszavonultan.

Személyes álmom, hogy az utódaim legalább ugyanekkora sikerrel működtessék a családi vállalkozást.


Van olyan tapasztalatra épülő tanácsa, javaslata, üzenete, amelyet általánosan megosztana a magyar munkáltatókkal/munkavállalókkal?

Az élethosszig tartó tanulással, mindenre érdeklődéssel alkalmazkodni a mindig változó világhoz és piachoz. Legyen tulajdonosi szemlélete a munkavállalónak, a munkaadó szemében ez az egyik legértékesebb tulajdonság. Aki a jó gazda gondosságával, mindenre kiterjedő figyelemmel, lelkiismeretesen végzi a munkáját, azt mindig is megbecsülés fogja övezni


Fontos, hogy a munkavállaló ne érezze kizsákmányolva magát, hanem kölcsönösen hasznos és nyereséges együttműködés kerüljön kialakításra.

A hazai termékek, a hazai márkák iránt egyre növekszik a vásárlói bizalom, a tapasztalat azt mutatja, hogy az elmúlt év során a vásárlók még inkább keresték a magyar márkákat. A MagyarBrands Program küldetése is ez, ráirányítani a fogyasztók és a piac figyelmét a legsikeresebb magyar márkákra, valamint a legnépszerűbb, innovatív termékekre és szolgáltatásokra. A REGIÓ Játék 2021-ben hetedik alkalommal nyerte el kiváló fogyasztói márkaként a MagyarBrands díjat.



Bauer Barbara, Bujdosó Edina /HR KOPÓ Interjú

25 views0 comments