Miért van fontos szerepe a munkáltatói márkaépítésnek?

Akár tud a létezéséről, akár nem, de ahogy szervezeti kultúrája, úgy munkáltatói márkája is minden cégnek van. A legjobb eset természetesen, ha a saját márkáját a vállalat tudatosan alakítja ki. Amennyiben nincs tudatos “építkezés”, a brand megteremtődik "magától". Hogy hogyan lehetséges ez?

Például a (potenciális) alkalmazottak, a vevők vagy akár a versenytársak tapasztalatai alapján, de ugyanúgy befolyásoló a közösségi médiában való megjelenés (vagy épp annak hiánya) is. Mi is pontosan a munkáltatói márka? A munkáltatói márka a munkáltatói értékígéreten, azaz az EVP-n (Employer Value Proposition) alapul.


Leegyszerűsítve az értékígéret nem más, mint az, amit a munkáltató nyújtani tud a munkavállalóinak. Minél szélesebb ezen munkáltatói kínálat köre, annál több tartalmi elemből áll a munkáltatói márka, növelve ezzel sikerének esélyét. Érdemes megvizsgálni, hogy a vállalati élet melyik részén bír jelentős befolyással egy hatékony, a szervezet arculatához illeszkedő munkáltatói márka.


Toborzás és kiválasztás

A stabil munkáltatói márkával rendelkező szervezet jelentős pénzügyi és időbeli előnnyel rendelkezik a toborzás és kiválasztás terén. A világos, mindenki számára elérhető munkáltatói márka nemcsak a munkáltató által kínált lehetőségek kommunikálása a pályázók felé, hanem a cég elvárásainak térképe is.

A fluktuáció csökkentése és a munkaerő megtartása

A sikeres toborzás lezajlása után is elengedhetetlen a munkáltatói márka szerepe, amelynek ezután az onboarding folyamatában és a munkaerő megtartásának terén kell megnyilvánulni. A toborzás során megismertetett ígéreteit beváltó márka hozzájárulhat az alacsonyabb fluktuációhoz (ezáltal a további pénz- és időspóroló toborzáshoz is). A munkatárs szívesebben dolgozik olyan vállalatnak, amely komolyan veszi szerepét, értékeit és ígéreteit. Egy ilyen állást kínáló vállalat bizalmat ébreszt és kiszámíthatóságot, stabilitást nyújt.

Haszonszerzés

Egy effektíven működő munkáltatói márka nemcsak az emberi erőforrás terén nyújt lépéselőnyt, de a nyereség eléréséhez is hozzájárul. Akár szolgáltatást, akár terméket kínál az adott szervezet, a brand által kimagaslóan növelheti megkereséseit és eladásait. Széleskörű megismertetésével a cég híresebbé és elismertebbé válik, nő a visszatérő vásárlók és a szolgáltatást igénybe vevők száma, ráadásul általuk több új potenciális vásárló ismerheti meg és választhatja a vállalatot.


Látható tehát, hogy egy optimálisan funkcionáló, alaposan kiépített munkáltatói márka a vállalat sikerének egyik kulcsa. Ugyanakkor tévedés lenne azt hinni, hogy fenntartása csak és kizárólag a vezetőségen múlik. Egy cég valódi arcát a munkavállalókon keresztül lehet igazán megismerni. Az alkalmazottak "élő reklámok”, az ő kommunikációjuk, tapasztalataiknak megosztása nagyban meghatározza az adott munkahelyről alkotott képet.


Természetesen bizonyos szintig szabályozható a munkavállalók magatartása, de egy hamis kép kialakítása nem lehet megoldás a munkáltató vonzóvá tételére és hosszabb távon nemcsak nem fenntartható, de még romboló hatással is bírhat. Ennek elkerülése érdekében a vállalat megalapításával egy időben célszerű meghatározni az alapértékeket és kialakítani a valós munkáltatói márkát.


Schalbert Anikó /ValVi.hu


A kép forrása: freepik.com

51 views0 comments