Üzleti menedzsment leckék Dolly Partontól

Dolly Parton egy amerikai ikon. Azok közül is sokan ismerik és kedvelik, akik nem túl nagy rajongói a country zenének. Kevesen tudják, hogy Dolly nemcsak zenészként és színészként, de okos, hozzáértő üzlettulajdonosként is építi saját márkáját, immár több évtizede.

Dolly több százmillió dolláros üzletei sokezer munkahelyet teremtettek; sorozat- és filmgyártó stúdió, licensz lehetőségek és egy „Dollywood”-nak keresztelt vidámpark is szerepel a vállalkozásai között. Dolly 74 éves, a zenei és üzleti karrierje még mindig szárnyal. Egy nemrég megjelent Billboard-cikk által betekintést nyerhettünk a Parton-üzletbirodalom színfalai mögé; az interjúban beszélt arról, milyen startégiai megközelítéssel menedzseli karrierét és építi a márkáját. Az alábbiakban kedvenc üzletmenedzsment-leckéink következnek Dolly Partontól.


Mondj többször nemet

Az üzlettulajdonosok néha túl sokat vállalnak. Túl sok vásárlónak akarnak megfelelni, mindenféle ember igényét próbálják egyszerre kielégíteni, mindenre igent mondanak. Ezt pedig az üzlet szenvedi meg. Dolly Parton fókuszáltan és kialakított stratégiával válogat az üzleti lehetőségek közül. Dolly cége a hozzájuk érkező üzleti felajánlások kb. 90 százalékára nemet mond. Okosan és tervezetten válogatva, nemet mondva a hozzájuk nem illő lehetőségekre az üzlettulajdonosok sokszor többet tudnak nyújtani abból, amihez a legjobban értenek, ezzel hozva ki a legtöbbet az idejükből és energiájukból.


Ragaszkodj a hosszútávú befektetéseid tulajdonjogához

Dolly még Elvis Presley-nek is nemet mondott. Az 1970-es években Elvis szerette volna felvenni Dolly híres dalának, az „I will always love you”-nak a saját verzióját, de Dolly nem akarta feladni a kiadói jogait. Azzal, hogy nem vált meg ettől a „vagyontól”, Dolly végül sokkal nagyobb nyereségre tett szert, mintha elfogadta volna a Presley ajánlatát.


Minden vállalkozó tanulhat ebből: hosszú távra kell befektetni. Ne válj meg attól, ami a tiéd, és ne érd be kevéssel! Akár a cégen belüli saját tőkédről, valamilyen szellemi tulajdonról, különleges üzleti ötletről vagy találmányról van szó, ne adj túl rajta túl hamar és ne add értéken alul. A legsikeresebb üzletemberek tudják, hogyan használják a „buy and hold” stratégiát („vedd meg és tartsd magadnál”) a hosszú távú befektetéseiknél – legyen ez akár tőzsdei, vagy a te üzletedbe történő befektetés.


Legyen több bevételi forrásod

Dollynak zenészként is kényelmes élete és sikeres karrierje volt. De ő többet szeretett volna kihozni magából. Több bevételi forrást is létrehozott, például egy televíziós gyártó céget, saját márkás termékeket, és alapított egy vidámparkot is „Dollywood” néven, közel a lakóhelyéhez, Tennessee-ben. Viccesen azt mondta, olyan helyzetbe akarta hozni magát, hogy ha esetleg a zenei karrierje befuccsolna, és nem tudna turnézni, Dollywood-ban akkor is felléphessen a barátai előtt.


Minden üzlettulajdonosnak érdemes arra törekedni, hogy több irányból érkezzen bevétele. Mi lesz az üzlettel, ha az egyetlen terméked eladása hirtelen visszaesik? Mi lesz, ha a célpiacod mérete csökkenni kezd, vagy hirtelen olcsóbb versenytársakkal találod szembe magad? Soha ne álljunk egyetlen lábon és ne támaszkodjunk csupán egyetlen „pénzcsináló” tevékenységre!


Maradj rugalmas!

Dolly Parton üzletstratégiájának egy másik aspektusa, hogy kerüli a hosszútávú szerződéseket. Rugalmas akar maradni, hogy több nyitott lehetőség is maradjon előtte és ne legyen beszorítva egyetlen üzleti alkuba. Egyszerre csak egy albumot, egy filmet csinál.

Ez sok üzlettulajdonosnak ismerős lehet. A legtöbben azért vállalkoznak, hogy szabadak és rugalmasak lehessenek; inkább a saját útjukat járnák, akkor is, ha az nem nyújt akkora biztonságot vagy kiszámíthatóságot, mint egy fix havi fizetés egy teljes állásban. Dolly Parton azzal építette fel az üzletbirodalmát, hogy kreatív volt és nem zárkózott el a lehetőségektől.


Adj vissza

1995-ben Dolly elindította az „Imagination Library”-t („Képzelet könyvtár”) szülővárosában, Servier-ben. Az egyesület minden feliratkozó, 0-5 év közötti gyermeknek havonta egy, az életkorának megfelelő könyvet küld postán, teljesen ingyen. Több mint 20 évvel később a program már nemzetközi szinten, az USA-n kívül Kanadában, az Egyesült Királyságban és Ausztráliában is elérhető. Vállalkozóként fontos része vagy a helyi gazdaságnak. Ha megteheted, légy te is aktív, segíts lokálisan bármiben, amit a szívügyednek érzel!


Toperczer Anita /HR KOPÓ


Forrás: business2community.com

A kép forrása: wikimedia.org

9 views0 comments